Kevät 2020 on maailmanlaajuisesti kotoiluaikaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Lapset käyvät etäkoulua ja kaikki aikuiset, jotka vain voivat, tekevät etätöitä kotoa käsin. Vanhempia ikäluokkia on kehotettu olemaan poistumatta kotoa, ellei se ole aivan välttämätöntä. Koronapandemia koskettaa meitä kaikkia tavalla tai toisella mutta kaikille yhteistä on se, että kotona vietetään aikaa enemmän kuin koskaan.
Kun kodin merkitys korostuu, saavat sen toimivuus, turvallisuus ja viihtyisyys meiltä enemmän huomiota. Kotipesä on se turvapaikka, jossa kaiken soisi olevan kunnossa kun maailmalla mylvii.
Nyt on aikaa suunnitella kodin remontteja, pieniä ja suuria.
Kevätauringon paistaessa koti saattaa näyttää talven jäljiltä vähän nukkavierulta, ja tekee mieli tarttua maalisutiin ja tapettivuotaan. Pieni pintaremontti piristää aina ja lisää viihtyisyyttä.
Tärkeää on muistaa myös ne kiinteistön kunnon ja energiatehokkuuden kannalta kriittiset remontit, mm. katto-, ikkuna-, putki- ja lämmitysremontit. Useimmiten ne teetetään ammattilaisilla, ja tässä tilanteessa, täytyy sanoa, on kyllä ostajan markkinat. Harvalla firmalla on töitä jonoksi asti, joten hinnat ovat varmasti hyvin maltillisella tasolla. Tällä hetkellä kukaan ei voi tietää miten pitkään ”hiljaiseloa” kestää, mutta se on varmaa, että joskus se loppuu ja sitten voikin olla nopeasti töitä jonossa kun patoutunut kysyntä lähtee liikkeelle. Silloin kysynnän ja tarjonnan laki korjaa nopeasti hintatasoa.
Kun päätös remontista on tehty, herääkin kysymys, kuka sen tekee. Valinnanvaraa on paljon ja yllättävää kyllä (tai sitten ei), kaikki kehuvat hienoilla nettisivuillaan olevansa luotettavia ja tarjoavansa laadukasta palvelua. Pitääkö ne ihan erikseen mainita, ettei asiakas vaan vahingossa tule ostaneeksi epäluotettavaa ja huonolaatuista palvelua. Mistä sitten tunnistaa ne oikeasti kunnolliset firmat, joiden jokainen työntekijä haluaa tehdä parhaansa, työnsä niin hyvin, että voi olla itsekin ylpeä kättensä jäljestä. Ja kaiken kruunaa tietysti asiakkaan palaute.
Tässä muutama vinkki:
– yleensä pitkään toiminut yritys on kannuksensa ansainnut
– yrityksen pitää olla myös ajan hermolla ja seurata alan kehitystä, että pystyy tarjoamaan asiakkaalle parhaat ratkaisut
– jos pyydät tarjouksen yritykseltä, jota et ennestään tunne, kysy referenssejä. Kaikki eivät pidä listaa tehdyistä töistä nettisivuillaan mutta jos kysyt, niin yleensä kertovat niistä mielellään
– yrityksellä on kiinteä toimipaikka ja osoite, kohtalaisen lähellä
– yritys hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteensa ja kuuluu ennakkoperintärekisteriin, jolloin olet asiakkaana oikeutettu kotitalousvähennykseen työn hinnasta
– oikea hinta. Yritykset saattavat hinnoitella saman työn hyvinkin eri tavalla ja tarjousten sisältöä voi olla vaikea ihan suoraan verrata. Yleensä, jos tarjous sisältää paljon reunaehtoja, on hankala saada selville mitä se oikeasti sisältää ja mitä ei. Työurakan ollessa kyseessä jokaista asennuksessa tarvittavaa nippeliä ei ole tarpeen listata, sillä asiakkaan pitää voida luottaa siihen, että kaikki sellainen, mikä olennaisesti vaikuttaa lopputulokseen, sisältyy hintaan. Hänen ei tarvitse olla asiantuntija mutta tarjouksen tekijän pitää olla.
– hyvä fiilis! Jos yrityksestä ja sen työntekijöistä tulee hyvä fiilis, on todennäköistä, että koko homma menee putkeen
Nyt on aika pitää huolta itsestämme, toisistamme ja kodeistamme. Kevät 2020 jää historiaan.